Emma en Ellenique van studie Toegepaste pyschologie over ‘Leren met de Stad’. (Foto: Gerry van Bakel)

“Bij ‘Leren met de Stad’ ga je echt in de praktijk meewerken en niet alleen meekijken”, zeggen studenten Toegepaste psychologie van de Hogeschool Leiden. Emma en Ellenique raden het al hun medestudenten aan. “Je wordt ook heel goed begeleid”, zeggen zij op de presentatiemiddag aan het eind van hun studietijd. Eind juni hopen ze af te studeren.

Bij Leren met de Stad werken studenten van de universiteit, hogeschool en mbo aan maatschappelijke vraagstukken in de stad. Geregeld komen de studenten bij elkaar om de voortgang van hun onderzoek te bespreken. “Daar
ga je echt sparren met elkaar over je onderzoek”, zegt Emma.

“Toegepaste psychologie is een brede studie en daardoor blijft het soms wat vaag. Wij hebben onderzoek gedaan naar leefstijlcoaching en tijdens dat onderzoek merkte ik wel: dit sluit aan op wat ik geleerd heb.” Ellenique deed onderzoek naar hoe je Oekraïense jongeren in beweging kunt brengen om hun mentale gezondheid te bevorderen. “Ik wil me graag inzetten voor maatschappelijke vraagstukken. Leren met de Stad bood mij deze mogelijkheid.”

Ellenique vindt het vooral leuk dat haar onderzoek niet in een kast belandt. “De leefstijlcoaches van mboRijnland gaan het uiteindelijk uitvoeren. Dat vind ik wel bijzonder.”

Verslaggeefster Gerry van Bakel in gesprek met Emma en Ellenique die onderzoek deden naar leefstijlcoaching.

Tijdens de presentatiemiddag waren ook de Leidse wethouder Wietske Veltman, Frans Möhring van mboRijnland, Luc Sels van Universiteit Leiden en Joeri van den Steenhoven van Hogeschool Leiden aanwezig allevier betrokken bij Leren met de Stad. Allen prijzen de werkwijze, de onderlinge samenwerking tussen de opleidingsinstituten en de inwoners van Leiden. Er is besloten dat Leren met de Stad in ieder geval tot 2030 wordt voortgezet.

Leiden Maatschappij Onderwijs Wetenschap Kennismakers



Source link