(Foto’s: Chris de Waard)
Net als enkele jaren geleden is er in het Leidse Polderpark Cronesteyn sprake van veel vissterfte. Vooral de grotere exemplaren leggen het loodje in het zuurstofarme water.
De dode vissen drijven in de verschillende watergangen in Cronesteyn, maar ook bij de volkstuinen is sprake van veel dode vissen, vertelt een van de tuinders. Datzelfde geldt voor de Vrouwenvaart langs de Vrouwenweg. “Er liggen bij ons alleen al acht dode zeelten in het water.”
Omwonenden en natuurbeschermers hebben inmiddels de gemeente ingelicht en ook het waterschap is in kennis gesteld. “Als we vanmiddag de sleutel van de waterinlaat hadden gehad, was er nu al beter water onderweg geweest”, zegt Sjaak van de Geijn zondag met spijt in zijn stem. De voormalige eigenaar van de ‘Tuin van de Smid’ is als voorzitter van de Stichting Groen Cronesteyn nog altijd nauw betrokken bij het gebied.
Van de Geijn heeft vanochtend meteen contact opgenomen met het Hoogheemraadschap van Rijnland, om te vragen of door het waterniveau te regelen, er meer vers water de polder in kan stromen.






