Marije van den Berg en Marieke Ouwerkerk. (Foto: Gerry van Bakel)

Het ‘Huis van Actief Burgerschap’ wordt een ontmoetingsplaats voor mensen die in hun buurt, wijk en stad iets voor elkaar willen krijgen. “Een knooppunt worden in de stad, waar mensen elkaar op weg helpen”, zegt Marieke Ouwerkerk van de Stichting Nieuw Leids Volkshuis over het initiatief.

“We willen kennis en netwerken bij elkaar brengen”, zegt Ouwerkerk. “Mensen die zelf een idee hebben, zijn vaak best wel aan het zoeken hoe ze alles moeten regelen. Dan is het fijn als je wat mensen treft die al vaker met dat bijltje hebben gehakt.”

Versterken
Leiden is niet de eerste gemeente met een dergelijk pand. “Ik zie vol blijdschap dat op 25 plekken in Nederland al Huizen van Actief Burgerschap zijn ontstaan. En dus nu ook in Leiden”, zegt Marije van den Berg. “Ik ben al heel wat jaren ook op andere plekken in het land actief. Om de initiatieven die er vanuit de gemeenschap zijn vooruit te helpen en de gemeenschapskracht te versterken.”

Plannen zijn er volop. Het Leids Volkshuis aan de Apothekersdijk is volgens Van den Berg en Ouwerkerk de ideale locatie. “Eigenlijk was het Leids Volkshuis het allereerste huis van actief burgerschap van Nederland. Het bestaat al meer dan een eeuw. En dat was precies hierom opgericht. Toen ging het nog over de arbeidende klasse die verheven moest worden. Inmiddels gaat het over mensen die zeggen: zullen we gewoon met elkaar dingen gaan doen? En kijken wat we voor elkaar kunnen krijgen.”

Vrijdag
Er komen bijvoorbeeld workshops over fondsenwerving en elke eerste vrijdag van de maand is er een zeepkistbijeenkomst. “Rond lunchtijd”, zegt Ouwerkerk. “En dan staat er letterlijk een zeepkist. Waar je op kan springen omdat je een idee hebt of een initiatief wilt starten waarvoor je misschien medestanders zoekt. Je kunt dan een pleidooi houden.”

De eerste zeepkistbijeenkomst is tijdens de opening op vrijdag 3 juli. Gastspreker is dan Lisa de Blok die in Sassenheim een Huis van Actief Burgerschap heeft opgezet. “Zij komt vertellen over hoe dat in Sassenheim bij Jojo is gegaan”, zegt Ouwerkerk. “Daar gaan we heel veel inspiratie uit halen.” Het worden geen lange sessies belooft van den Berg. “Gewoon een uurtje. Echt kort en krachtig.”

Op 3 juli is iedereen welkom in het Leidse Volkshuis waar dan officieel het Huis van Actief Burgerschap wordt ingewijd. Om 12.00 uur springt Lisa de Blok op de zeepkist. Toegang is gratis.

Nieuws071-presentator Gerry van Bakel in gesprek met Marije van den Berg en Marieke Ouwerkerk over het Huis van Actief Burgerschap in Leiden.

Leiden Maatschappij



Source link