(Foto’s: Chris de Waard, Video: Jan Frensen)
Tim van Tongeren gaat met pensioen en Kees Oudendijk moet het veld ruimen omdat zijn partij buiten de nieuwe coalitie valt. Van het huidige college van Oegstgeest gaat alleen wethouder Elfred Bus (D66) nog een ronde door. Het dorp nam dinsdag afscheid van het oude gemeentebestuur.
Het afscheid van de wethouders komt wat prematuur. Het nieuwe coalitieakkoord wordt vrijdag gepresenteerd en de nieuwe wethouders gaan pas op 2 juli aan de slag. Tot die tijd blijven Oudendijk en Van Tongeren nog aan als demissionair wethouder.
Samenwerking
Eerder op de dag hadden de wethouders al afscheid genomen van het personeel van de gemeente. Bij het afscheid ’s avonds kwamen onder meer politieke collega’s uit de gemeenteraad langs. Ook bestuurders uit de regiogemeenten Zoeterwoude en Leiderdorp waren present om het college te bedanken voor de prettige samenwerking. Daarnaast gaven afgevaardigden van tal van instanties uit het dorp acte de présence.
De drie wethouders werden toegesproken door burgemeester Emile Jaensch, die samen met de drie heren het college van Oegstgeest vormde. Hij bedankte hen alle drie hartelijk voor hun inzet voor het dorp. Dit deed hij met hier en daar een speelse knipoog, bijvoorbeeld naar Tim van Tongeren die niet van Anton Pieck houdt, Kees Oudendijk die de barbecue het liefst zo hoog mogelijk opstookt, of Elfred Bus, die uit integriteitsoverwegingen niet mee mocht stemmen maar vervolgens wel scheve huisjes voor zijn deur kreeg.
Ambtenaren
De afzwaaiende Van Tongeren en Oudendijk richtten zelf ook nog het woord tot de zaal. Daaruit bleek vooral dank voor de samenwerking met het dorp, de ambtenaren en de gemeenteraad. Oudendijk vertrekt onvrijwillig en uitte daar zijn spijt over. Tegelijkertijd keek hij vol trots terug op wat hij de afgelopen jaren voor elkaar heeft gekregen. Van Tongeren benadrukte in zijn speech het belang van een overheid die er is voor de zwakkeren in de samenleving.
Kees Oudendijk ging drie jaar geleden met politiek verlof bij zijn werkgever de RDW, waar hij binnenkort weer aan de slag gaat. De gepensioneerde Tim van Tongeren gaat niet achter de geraniums zitten, maar gaat zich actief inzetten voor vakbond FNV.
Tim van Tongeren over zijn afscheid als wethouder en zijn plannen voor de toekomst.
Wethouder Kees Oudendijk over zijn afscheid en zijn toekomstplannen.
https://www.youtube.com/watch?v=WZZ9ZVLpcpM
Elfred Bus over het afscheid van zijn collega’s en een vooruitblik op de volgende periode.








