(Foto’s: Jan Frensen)
Elly van Goozen uit Zoeterwoude is donderdagmiddag in IJshal de Vliet verrast met een koninklijke onderscheiding. Voor haar jarenlange vrijwilligerswerk bij IJsclub Zoeterwoude en de Leidse Ren- en Toervereniging Swift is zij benoemd tot lid van de Orde van Oranje-Nassau.
Van Goozen is al sinds 1976 lid van de ijsclub, blijkt uit archiefstukken. Het vermoeden bestaat echter dat haar betrokkenheid zelfs nog langer teruggaat, wat ze zelf trouwens ook bevestigt.
Onvermoeid
Ze zette zich in al die jaren onvermoeid in voor tal van activiteiten. Kinderen leren schaatsen, kassadiensten coördineren, en ook was ze secretaris van het jeugdschaatsen bij het district Sassenheim. Op wedstrijddagen stond ze vaak al om 6.00 uur ’s morgens op het ijs om alles in goede banen te leiden. “De lijst van activiteiten waarbij zij betrokken was, is omvangrijk en getuigt van een jarenlange, zeer actieve inzet.” zo staat in de ondersteuningsbrief die IJsclub Zoeterwoude naar het kabinet van de Koning stuurde.
Daarnaast was ze ook vanaf 2004 betrokken bij de Leidse Ren- en Toervereniging Swift, een recreatieve fietsgroep. Zij stelde zich, samen met haar man Pieter, op als voorrijder, hielp nieuwe leden met hun inschrijving en maakte afspraken voor koffiepauzes. In 2024 nam ze vanwege haar gezondheid afscheid van zowel de ijsclub als Swift.
Passie
In het bijzijn van familie en vrienden kreeg Van Goozen het blauw-oranje lintje dat bij de orde hoort, overhandigd door de burgemeester van Zoeterwoude, Fred van Trigt. “Ik ben iedere keer weer onder de indruk van wat inwoners van mijn gemeente doen voor de samenleving”, zegt hij.
Ook Willem van Vliet, secretaris van ijshal Van Vliet en oud-collega bestuurslid van Van Goozen is uiteraard bij de huldiging aanwezig. “Van 2010 tot 2024 werkten wij samen. Dit is echt heel leuk voor haar”, zegt hij. “Elly is iemand die veel passie heeft voor wat ze doet. Als bestuurder moet je aanspreekbaar zijn op je verantwoordelijkheden. En dat was ze heel goed.” Hij vertelt verder dat Van Goozen een prettig iemand is om mee samen te werken. “Als iemand dat lintje verdient is Elly het wel.”
Elly
Van Goozen zelf had geen idee dat ze een lintje ging ontvangen en hield met moeite tranen haar tranen in bedwang toen ze aankwam bij de ijshal en doorkreeg dat er iets aan de hand was. “Iemand vroeg of ik mij even kon omkleden en iedereen deed een beetje geheimzinnig.”
Van Goozen, die tijdens de overhandigingsceremonie liever bij haar voornaam Elly genoemd wil worden, kijkt met liefde terug op al die jaren vrijwilligerswerk. “Het was een hele fijne periode. Ik heb veel lieve mensen ontmoet en er heel veel plezier aan beleefd.”








